Z. Gergely 1979-ben
született, jelenleg a Magyar Apostoli Gyülekezet jászladányi gyülekezetében
presbiter, „civilben” a Magyar Postánál dolgozik. Cigánypasztorálásról, munka-
és rendpártiságról beszélgettünk vele. Véleménye szerint fontos a
tekintélyelvűség, és elmondta, hogy a nemzeti radikális közösségnek nyitnia
kellene a cigányság különböző rétegei felé. Interjú.
Sok szempontból
fontos a Káin Jegye blog számára is ez az első interjú: a jobb- és balliberális
média is igyekszik azt sulykolni, hogy hazafias emberek ne foglalkozzanak a
cigánykérdéssel, mert úgysem elég toleránsak hozzá, nemzeti radikálisok aztán
meg pláne ne szóljanak bele. Te, Gergő, huzamosabb ideje tevékenykedsz a szinte
teljesen cigányokból álló jászladányi gyülekezetben, mégsem ábrándultál ki
hazafias érzésedből.
Bizony nem ábrándultam ki belőle! Kérdezgettek, hogy: „Hú,
te nemzeti érzelmű vagy, hát akkor rasszista is vagy?” Mondtam, hogy ez nem így
van, és meg is beszéltem a helyi cigányokkal. Aztán persze pont, aki ezt
kérdezte, beszélt egy későbbi veszekedése során valakivel úgy, hogy kiírt
mindenkit mindjárt, meg kire kit uszít rá, származását emlegetve… nem
részletezem. Akkor most én lennék a rasszista?
Ha a viták kerültek
szóba: miben különbözik egy olyan gyülekezet, ahová sok cigányember jár – akár
már hívők, akár nem?
Bizonyos dolgokon – függetlenül attól, hogy cigányok
vannak-e a gyülekezetben, vagy nem – keresztülmegy az ember. Amíg csak olvasod,
hogy mit ír Pál apostol a különböző gyülekezetekhez, gyülekezeti rendekről és
problémákról, addig az ember elméletben tudja a dolgát, de előbb-utóbb
szembesülsz a gyakorlattal, és máshogy éled meg, mint ahogy addig gondoltad.
Ide tartozik a gyülekezet fegyelmezése is. Kívülről könnyű megítélni a lelkipásztort,
hogy miért nem tudja megfegyelmezni azt, aki bomlasztja a közösséget, de amikor
te kerülsz ilyen pozícióba, és neked kell ítélned vagy vezetned, már teljesen
másképp megy a dolog. Nem használhatsz ostort, fegyvert, a józan szót meg nem
mindig értik meg. Speciális dolgokból épp elég van, legfeljebb mások a magyar,
és mások a cigánygyülekezetekben. Itt kis problémából is nagyot tudnak
csinálni. Természetesen, amit itt elmondok, nem lehet általánosan a cigány
gyülekezetekre alkalmazni, hisz közöttük is nagy különbségek vannak
viselkedésben. Ha konfliktusra kerül sor, akkor képzelheted, hogy feldühödik
mindenki, és megy az egész család – főleg, ha még nem az Úr útján jár a család,
hogy finoman fogalmazzak – és az aktuális haragosaik ablaka alatt ordítoznak, kiabálnak,
hogy mi lesz itt mindjárt… Ez tőlem vagy tőled olyan idegen, hogy nem tudjuk
felfogni. Nem egyszerű békét teremteni, pláne cigányasszonyok között: más
kultúra, ahol a józan érvelés nem mindig vezet célra. Sokan csak a tévéből
merítik a kulturális és lelki élményeket, így hát ne várj csodát! Ha ezt látják
a TV-ből is, persze, hogy nem változnak! Hozzáteszem, ez a magyar gyülekezetekre
is igaz lehet. Ami még elsőre furcsa, hogy a cigányok nemcsak elvárják, hogy
foglalkozzanak velük, de aztán azt is elvárják, hogy még ha össze is
balhéztatok, utána legyetek rögtön megint jóban. Te úgy vagy vele magyarként,
hogy oké, balhé volt, úgyhogy nem haragszom, de most hanyagoljuk egymást egy
darabig, ráadásul nehezebben emészted meg és teszed túl magad az eseményeken. De
a cigány forróvérű, és rendezni akarja, és magyarázni kezdi, és „mászik a
nyakadra”. Simán bemennek egymás házába, vagy akár a tiedbe, - nem feltétlen
rossz szándékból - hogy kibeszéljék magukat, még akkor is, ha te nem vagy rá
kíváncsi. Hangsúlyozom azonban, hogy ez nem igaz az egész cigányságra
általánosságban. Vannak olyan cigányok is, akikkel soha semmi gond nincs,
életvitelük példamutató a társadalom számára. A konfliktusok megvannak
mindenütt, csak itt más vérmérsékleten működnek.
Szinte közhely ez a
dolog, de mégis tisztázzuk: szerinted mennyire nyitott a cigányság a hitre, a
vallásra?
Tapasztalataim szerint a cigányság alapvetően nagyon
nyitott. Vágynak a hitre, a törődésre is, de főleg a szeretet utáni vágy nagyon
erős bennük, hiszen többségüknek kisebbségi érzésük van. Nagyra tartják a
vallást, - már-már babonásan kezelik – de messze nem mind megtértek. Nem szabad
összekeverni a hitet a külső szokásokkal: láttam őket zarándokolni a
kegyhelyeikre, persze a márkás autóban és nyakig aranyban. Viszont ha egy cigány megtér, az nagyon
megtér – ezt szokták mifelénk mondani. Ha igazán átadja az életét, akkor letesz
mindent: a drogot, az alkoholt, a bűnözést. Alapvetően ott a trükk, hogy az
egyszerű emberek könnyebben veszik az Igét, mint a műveltebbek, noha értelemmel
is meg lehet térni. A cigányság érzelemgazdagabb, forróvérűbb, ezért
fogékonyabb, ha érzelemmel telítve hirdeted az evangéliumot.
Milyen pozitív
hatásai vannak a lelki gondozásnak egy cigány közösségben?
Mondom, kezdjük azzal, hogy csak azért jár-e a kérdéses
cigány az imaházba, hogy legyen közössége, meg énekeljen szépeket, hogy
leeressze a gőzt, mert sajnos sokszor tapasztalható ez. Az a hangosan
hallelujázó típus – nem akarom megítélni senki hitét, de ez így, önmagában
nulla. Ahol rendszeres a lelki gondozás, a hitélet, ott tapasztaltuk, hogy
előbb-vagy utóbb, de kimozdulnak a rossz szituációikból. Lehet, hogy kezdetben
csak egyvalaki embereli meg magát, és lesz először állása, de aztán ő példát
mutat, és lassan lesz többnek is. Az egyik asszony fiának és férjének épp most
lett munkája, és ez már bőven elég, hogy biztonságban érezzék magukat
anyagilag. Fontos is, mert most megy középiskolába a lányuk, és nem mindegy,
hogy hova, hiszen jól kell tanulnia. Az integrációban nagyon fontos az oktatás!
Vannak, akik már dolgoznak, és ők normálisabban állnak már a dolgokhoz. Aki
küzd érte, annak a munkahely összejön idővel, esetleg sikerül jobb helyre
beírattatni a gyereket, de sosem szabad ebben magukra hagyni őket. Nem lehet
azt mondani, hogy „majd az Úr egyengeti a dolgaikat!” Ésszel is kell dolgozni. Ha megérteted velük,
hogy mire van szükség, ha mutatsz látható célt, akkor utána képesek is nagyobb
áldozatokat hozni, és ha látnak sikerélményt, akkor elgondolkodhatnak, hogy mi
lenne, ha ő is így tenne. Ha az anyagiak, a lelki- és a magánélete valakinek
rendezett, az pozitív példa – tudod, a társadalom legalsó rétegeiben nagyon
depressziósak az emberek. Azt mondják, hogy „nem tudok kitörni, nem tudok
változtatni,” pedig igenis tudnának! Meg kell mutatni az opciókat és a
reményeket!
A helyi
konfliktuskezelésben mit tehet az egyház?
Egyes közösségek között közvetíthet a pap, de nagy kérdés,
hogy miért alakulnak ki külön cigánygyülekezetek? Mi magyarok nehezen fogadjuk
a miénktől eltérő viselkedést, pedig megférne egymás mellett a kettő – de ezt
természetesen a másik oldalon is be kell látni.
Mennyire találod
nyitottnak az egyes egyházakat a cigánykérdésre?
Hatalmasak a különbségek! A pünkösdiek például egészen
otthon mozognak ezen a terepen, szinte teljes a lefedettségük az ország
hátrányosabb régióiban. Alapítottak egy magánszervezetet, mely külön áll az
egyháztól, és körülbelül 4-5000 főt foglalkoztatnak, állami támogatással.
Jelenleg is készül egy szociális felmérés, benne egy több oldalas családi és
egyéni teszttel, és úgy tervezik, hogy elküldik sok fontos szervezetnek. A
hálózat, aminek keretében ez készül, azért is fontos, mert jelenleg nem lehet
objektív felmérést csinálni a cigányság számáról és helyzetéről. Ez a felmérés
viszont reprezentatívnak ígérkezik.
Cigánypasztorálás, szociális gondozás, beteglátogatás – ezek mind részei
a missziójuknak. Előrevinni a cigányokat a társadalomba való beépülés útján,
nos, erről is szólnia kéne az egyházi munkának szinte mindenhol. Hogy
tanuljanak, hitéleti és világi értelemben, ez lenne a cél. Igaz, ez rajtuk is
múlik.
Mi a helyzet a nagy
egyházakba?
Ebbe nem látok bele, hiszen a Magyar Apostoli Gyülekezet egy
apró közösség. A nagy egyházak a méreteikhez képest talán nem veszik ki a
részüket eléggé a szociális kérdésekből. Pedig lenne rá lehetőségük! Nem
szabad, hogy megszakadjon a kapcsolat a konfliktusos részek és az egyház
között! Nem nyilatkozni, meg politizálni kell, hanem lenyúlni a szegényekhez.
Lássuk, van-e egyáltalán akarat és ötlet, hogy megkezdjék a dolgok szervezését,
mondjuk egy misszió keretében? A
katolikus egyházban például a lehetőség és a tudás megvan: hatalmas részük
lehetne az emberek képzésében. Mi itt
maximum bibliaórát tartunk – persze az se kevés. De a nagy egyházak ennél
sokkal többre lennének képesek, jobban ki tudnák venni részüket. Iskolák,
óvodák, szociális foglalkoztató helyek. Talán a legjobb példa napjainkban erre
Böjte Csaba.
Ki is veszik a részüket, példának okáért a nemrég felállított egyházi kollégiumok fenntartásában. A mostani kormány mintha figyelmet szentelne a cigánypasztorálásnak. Mit gondolsz, mennyire éri meg az államnak támogatni azt?
Alapesetben egy kormánynak beugrik az ötlet, hogy ezzel a
kérdéssel, ezekkel a problémákkal foglalkozni kéne. A következő dilemma, hogy
vajon miként kezdjük hozzá? Mivel az önkormányzatoknak sincs pénzük, a
legpraktikusabb megkeresni az egyházat, no meg a civil szervezeteket. A
cigánykérdés egy megoldandó helyzet, és az állam által áhított integráció meg
az egyházi misszió egybefuthat. Az államnak gazdasági és szociális okokból is
megérné, hogy a cigányság felemelkedjen. Egyik államnak sem érdeke az, hogy egy
minden értelemben csak fogyasztó, termelésre szinte alkalmatlan réteget
eltartson, és hogy a társadalomban egyre növekedjen a leszakadtak rétege. Mint már elmondtam, kézzelfogható
eredményeket mutat fel a cigányevangelizáció lelki fejlődés és társadalmi beilleszkedés
terén is. Mindenképpen van értelme fektetnie ebbe az államnak. És nem kell
félni, ez politikamentes – ha cigánymisszión vagyunk, akkor nem Gyurcsányt vagy
Orbánt fogjuk hirdetni. Szerintem senki nem csinál ilyet az egész országban…
De, csinál…
Jó, akkor lehet, hogy naiv vagyok, de akkor sem a cigányok
között. Aki cigányokat akar politikailag agitálni, annak nincs szüksége az
egyházakra. Ha a választásoknál kellenek a szavazatok, akkor pénzzel, sörrel,
tésztával, akármivel le lehet kenyerezni a leszakadt rétegeket. Ám ehhez nem kell
pap.
Van pozitív hatása a
pasztorálásnak a bűnözési rátákra?
Igen! Én is hallottam már ilyen példát, jó visszajelzéseket,
hogy miután foglalkoztak a cigányokkal, teljesen megváltozott a faluban minden.
Maguk a cigányok kapták el a tolvajokat, akkor is, ha az közéjük tartozott! Ha
már egy ideje gondozzák őket, egy polgárőrségekben sem lenne akadálya, hogy
benne legyenek cigányok.
Milyen a Szebb
Jövőért Polgárőr Egyesület, vagy a Magyar Gárda híre a tisztességes cigányok
között?
Nem beszélgetek erről velük, de általában égnek áll tőle a
hajuk. Ők ebben szocializálódtak. Hadd éljek egy példával! Vegyük a
Horthy-rendszert. Valahogy a te felmenőid is megélték, és azt a véleményt
átadták a szüleidnek, és ezt a képet kapod meg ma te is. Értelmes emberek simán
beszélnek Horthyról olyan ostobaságot, úgy nem ismerik a történelmet… De hát,
ha abban nősz fel, hogy bárki, akin bakancs van, csakis irredenta, fasiszta,
neonáci, antiszemita, xenofób lehet, akkor nyilván ezt fogod gondolni. A
Gárdának sem valami fajgyűlölősdi-kiirtósdi dolog volt a célja. Pusztán rendet
akartak tenni, de ezt persze nem írja le a sajtó! Csak azt, hogy vonulnak
bakancsban, mert politikaorientált a jobboldal és a baloldal médiája is.
Emlékeim szerint
neked szimpatikus a Horthy-kor.
Milyen kár is, hogy Horthynak ma nincs méltó utódja! Ha
visszatérne a Horthy-rendszer, talán újra felemelkedhetne ez az ország.
Nagyapámnak egyébként volt egy borotvája, Horthytól kapta személyesen! Máig
megőriztük, de természetesen nem ezért tisztelem elsősorban Horthyt. Úgy gondolom, egy megfelelő rendszer volt
egy, az ország szempontjából ideálisnak korán sem mondható időszakban, de szólj
nyugodtan, ha másképp érzed!
Nos, az én szobám
falán kinn lóg Horthy Miklós, úgyhogy itt nincs ellenérv. Ám visszatérve a
Gárdára, rendszeresen elhangzik, hogy egy tisztességes cigánynak nincs oka
félni a nemzeti radikális felvonulásoktól.
De hát ez nem így működik! Félnek tőlük. Félelem uralja az
emberek életet. A másik oldalról vagy nem látják, vagy nem akarják átlátni, de
tény, hogy úgy kell közelíteni a másik felé, hogy ne keltsek benne félelmet. Ha
arra van szükség, hogy rend legyen például Gyöngyöspatán, akkor le kell menni, és
tenni kell érte, de a társadalmi konszenzus ezen a téren sajnos még nem
alakult ki a cigányság és a radikális erők között. Sajnos sok helyen a
tekintély, a rend, a fegyelem és a cigányok életvitele nem összeegyeztethető,
pedig minden embernek bizonyos fokig meg kell tanulnia a rendet, a fegyelmet a
társadalomban.
Nem félsz erről
beszélni? A cigányságot mértéktelenül védő lapok és „szakértők” szerint a
rendpártiság és a munkaközpontú társadalom túlságosan közel állnak a
fasizmushoz.
Ezt írják? Hajjaj, de keverik a szezont a fazonnal! Rend
csak tekintély alapján van, a munkáról pedig talán szólnom se kell, hisz „aki
nem dolgozik, ne is egyék”- mondja az ige.
A tekintély nagyon fontos dolog – vonatkozik ez hitre, mindenre. Ha az
átruházott hatalom birtokosának – legyen lelkipásztor, rendőr, akárki – nincs
tekintélye, akkor nem ér semmit. A tekintélyelvűség számomra nagyon fontos, és
rendpárti is vagyok – szükséges is ez a cigányokhoz. Megjegyzem: a
tekintélyelvűség egész társadalmunkban haldoklik, és ez lassan-lassan
nemzethalálhoz vezethet.
Régen a vajdák
megfelelően képviselték a fegyelmet a cigányok között.
A vajdák már akkor sem véletlenül voltak azok, akik! Egy
alkalommal egy focimeccsen tombolni kezdett a cigány közönség egy bírói ítélet
láttán, és láttam, hogy a vajda csak egyet kurjantott, és a dühöngő tömeg
azonnal lehiggadt. Nagy volt a tisztelete és értelmes is volt mellé! Nem
szabad, hogy buta, alkalmatlan emberek veszessék a cigányokat.
Milyen az élet
Jászladányon?
Nagy a munkanélküliség, és a közbiztonság sem megfelelő,
olyannyira, hogy az emberek tudatában is benne van, hogy ez egy rossz hely. A
környező településeken van élet, van turizmus, pedig semmivel nem jobbak az
adottságaik. Itt nincs élet egyelőre, de van remény! A lehetőség megvan a
felemelkedésre! Hála Istennek az önkormányzat segítőkész mindenben.
Hozzáteszem, hogy az önkormányzat is simán partner lehetne az egyházi
integrációs programokban, még a legszegényebb helyeken is.
Látsz rá lehetőséget,
hogy a nemzeti radikális körök nyissanak a rendes cigányok felé, vagy, hogy
felkarolják a cigánypasztorálás ügyét?
Mindenképpen! Meg kell találni a párbeszédnek azon alapjait,
amire építve együtt tudnának működni a rendes cigányok a nemzeti radikális
közösséggel. Meg kell találni a nemzetiek közül azokat, akik alkalmasak erre!
Semmi akadálya: csak legyen rá akarat. Persze kell egy erős platform ehhez a
nemzeti radikális közösségen belül, ami azt mondja, hogy ezt is csinálni kell.
Jó, ha van olyan hang a nemzeti oldalon, ami nem tüzet akar, hanem közeledni a
hasonlóan gondolkodókhoz. Azok a nemzeti érzelmű emberek, akik minimum egymás
keresztyéni elfogadását komolyan veszik, képesek lennének erre a párbeszédre,
ahogyan egy nemzeti radikális tanár is megtalálhatja a feladatát a
cigánygyerekek oktatása terén. Persze ezt fel kell vállalnia, és le kell
kommunikálnia a nemzeti radikális oldalnak is! Nyilván az szóljon bele, akinek
van az egészben tapasztalata. Egyetértek azzal, hogy ilyen téren van egy
előítélet a hazafias emberekkel szemben, de az előítéletek azért vannak, hogy
legyőzzük őket.
interjú anyaga: Veszprémy
interjú anyaga: Veszprémy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése